Sök:

Sökresultat:

372 Uppsatser om Tekniskt föremćl - Sida 1 av 25

Barns utforskande av köksredskap i förskolan belyst ur ett tekniskt perspektiv

Studien Àr kvalitativ och belyser barns erfarenheter och utforskande av köksredskap i förskoleköket utifrÄn ett tekniskt perspektiv, sÄ kallad köksteknik. Dessutom belyses tvÄ förskollÀrares förhÄllningssÀtt och didaktiska inlÀrningstillfÀllen i relation till barnens delaktighet i köket och teknikdidaktik samt förskolkockens intentioner med barnens medverkan. Barnen filmas i köket och samtliga informanter intervjuas..

Grundskolans teknikundervisning och dess relevans för tekniskt gymnasieprogram : Fem gymnasieelevers berÀttelser

I den hÀr undersökningen har jag belyst hur elever som gÄr sitt första Är pÄ gymnasiets tekniska program, har upplevt teknikundervisningen pÄ högstadiet. MÄlet har varit att belysa teknikÀmnets relevans för tekniska studier pÄ gymnasiet, dess inverkan pÄ teknikintresset samt pÄverkan pÄ valet av tekniskt program pÄ gymnasiet. Andra frÄgor som jag har belyst Àr om eleverna i första hand vÀljer program eller skola, och hur viktig inriktningen pÄ tekniskt program tycks vara för valet. Undersökningen bygger pÄ intervjuer med fem elever som gÄr första Äret pÄ gymnasiets tekniska program. Intervjuerna har sedan analyserats med hjÀlp av den narrativa analysmetoden inom berÀttelseforskningen, och resultatet bestÄr av fem berÀttelser som skapats utifrÄn intervjuerna.

Tekniskt och konstnÀrligt workflow i stora spelmiljöer

Ett arbete om hur det Àr att vara en 3D artist pÄ ett spelföretag..

Smartboard och lÀrande - Fyra lÀrares reflektioner kring smartboardanvÀndande i klassrummet

Syftet med det hÀr arbetet har varit att undersöka hur lÀrare ser pÄ smartboard och lÀrande. DÄ smartboard Àr ett tekniskt redskap som finns i mÄnga klassrum anser vi att det Àr relevant för vÄr yrkesroll att kÀnna till dess pedagogiska fördelar och nackdelar. VÄr intention har varit att undersöka i vilken grad lÀrare Àr medvetna om och reflekterar över de pedagogiska konsekvenserna av att anvÀnda sig av ett tekniskt redskap i undervisningen. Vi har anvÀnt oss av lÀroplanen, relevant forskning som gjorts om smartboardanvÀndande i undervisning och nÄgra relevanta lÀrteorier till hjÀlp för att förstÄ hur ett tekniskt redskap som smartboard skulle kunna leda till pedagogiska konsekvenser samt vilka dessa i sÄ fall skulle kunna vara. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod och vi har intervjuat fyra lÀrare som arbetar i grundskolans tidigare Är.

Separation av etanol frÄn bakugnsgas

En önskan finns frĂ„n brödföretaget Polarbröd AB i Älvsbyn att veta om det Ă€r tekniskt möjligt och ekonomiskt lönsamt att utvinna etanol ur gasen frĂ„n bakugnarna. För detta Ă€ndamĂ„l togs prover pĂ„ gasen som sedan analyserades med gaskromatografi. Proverna visade att gasen innehöll etanolĂ„nga motsvarande en volym av upp till 30 m3 etanol i vĂ€tskeform per Ă„r. De tekniska och ekonomiska förutsĂ€ttningarna för att separera ut denna etanol undersöktes och det visade sig vara tekniskt fullt möjligt men ekonomiskt tveksamt att genomföra en sĂ„dan separering med konventionella metoder. Nya separationsmetoder under utveckling visade pĂ„ betydligt bĂ€ttre ekonomiska förutsĂ€ttningar.

Automatisk omstÀllning av en flexibel fixtur : med hjÀlp av en industrirobot

Detta examensarbete har utförts vid Linköpings universitet och behandlar automatiserad omstÀllning av flexibel fixtur med hjÀlp av en industrirobot. Arbetet har gjorts inom projektet Koofix (Koordinatstyrd fixering) samordnat av Vinnova och flera ledande svenska industriföretag.Inom examensarbetet har ett tekniskt lösningsförslag pÄ en utrustning för automatiserad omstÀllning av flexibel fixtur med hjÀlp av en industrirobot arbetats fram. Lösnings förslaget har till viss del ocksÄ realiserats och testats i labbmiljö.MÄlet med arbetet var att ta fram en fullt fungerande utrustning och metod för automatiserad omstÀllning av flexibel fixtur med hjÀlp av en industrirobot. MÄlet har inte nÄtts helt, men lösningen har blivit vÀl tekniskt dokumenterad och kritiska moment har testats..

Handelsrelaterat Tekniskt BistÄnd - Ett effektivt medel för fattigdomsreducering?

Abstract This essay discusses whether or not the technical assistance given by The WTO will effect the reduction of poverty in LDCs. The liberalization of trade is considered to be one of the main forces behind economic growth and the reduction of poverty. Can trade reduce poverty?The WTO formed The Integrated Framework pro to the Doha Round in 2001 to assist the LDCs in aiding them implement the WTO's framework. Has this implementation been effective?The WTO also created The EPRP program to the Doha Round in order to create poverty reducing projects amongst developing countries.

Skoltyskan som tekniskt arbetssprÄk

Mitt arbete syftar till att finna exempel pÄ hur tyskan anvÀnds som arbetssprÄk inom svenskt tekniskt yrkesutövande begrÀnsat till det maskintekniska omrÄdet inom och utom Sverige. HÀrigenom söker jag för min sprÄkundervisning sÀtt att konkretisera behovet av flersprÄkighet inför det kommande förvÀrvslivet för att motivera elever att vÀlja att studera fler sprÄk. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna jag stÀllt har kvalitativa intervjuer med svenska tekniska företag och deras medarbetare gjorts. UtifrÄn undersökningen har jag försökt finna vilka sprÄkliga fÀrdigheter som behövts och nÀr tyskan Àr fördelaktigare Àn engelskan som arbetssprÄk. Ur studien framkom att skoltyskan inte rÀckte som arbetssprÄk. Vidare fann jag exempel pÄ att anvÀndningen av tyska i yrkessammanhang omedvetet frÀmjar tillÀmpning av kulturell och social kompetens vid mÀnskligt mellanhavande..

Utbildning vid Tekniskt Chefsprogram - alternativa utbildningsmodeller i en jÀmförelse

Denna uppsats behandlar hur utbildningen vid tekniskt chefsprogram har utförts avseende det tekniskainledande Äret samt tre alternativa sÀtt att genomföra denna utbildning. Dessa tre alternativa sÀtt utgörsav de tre utbildningsmodellerna:1. Problembaserat lÀrande2. Femstegsmodellen3. Tematisk utbildningSyftet med uppsatsen Àr att belysa hur utbildningen vid Tekniskt Chefsprogram skulle kunna utvecklasför att nÄ en bÀttre systemförstÄelse och helhetssyn för att förbereda officeren för nÀsta nivÄ.OvanstÄende tre modeller har jag jÀmfört med utbildningen vid Teknisk Chefsprogram avseende för- ochnackdelar med utgÄngspunkt att mÄlgruppen Àr officerare, som ska bli chefer eller handlÀggare tillchefer, i grund- och insatsorganisationen.UtifrÄn pedagogisk litteratur och utredningar, inom och utom Försvarsmakten, har jag kommit fram tillett antal faktorer som pÄverkar kraven och möjligheterna för officerare att verka efter genomfördutbildning, frÀmst med fokus pÄ framtiden och behovet av systemkunskap.

Tekniskt, taktiskt underlag för installation av RAKEL i Försvarsmaktens helikoptrar

Vid större olyckor och kriser kan Försvarsmaktens helikoptrar nyttjas för bland annat sjukvÄrds-, transport-,slÀck-, flygrÀddnings- och sjörÀddningsuppdrag. Sedan 2010 Àr Rakel det kommunikationssystem som anvÀnds av de sÄ kallade blÄljusorganisationerna (Polis, RÀddningstjÀnst, Ambulans, etc) samt vid krisledning i Sverige. I och med införandet av Rakel tappade Försvarsmaktens helikoptrar förmÄgan att kunna kommunicera och samverka effektivt vid olyckor och kriser med blÄljusorganisationerna. Rakel Àr operativt i Försvarsmakten och Helikopterflottiljen men systemet finns inte att tillgÄ i helikoptrarna dÀr behovet Àr störst.MÄlet med detta examensarbete var att ta fram ett tekniskt och taktiskt underlag för att undersöka om det Àr möjligt att installera Rakelsystemet i Försvarsmaktens helikoptrar och undersöka behovsbilden av Rakel vid insatser av civil karaktÀr..

Kan praktisk fÀrdighet beskrivas ur ett tekniskt perspektiv sÄ att eleven pÄ ett mÄlmedvetet sÀtt kan trÀna och utveckla sin förmÄga i den praktiska disciplinen?

I detta dokument belyses praktisk fÀrdighet utifrÄn en teknisk synvinkel. FÀrdigheten delas upp i mindre bestÄndsdelar. Dessa bestÄndsdelar beskrivs var för sig och pÄ vilket sÀtt de bidrar till samt pÄverkar den praktiska fÀrdigheten. Syftet med arbetet Àr att visa hur den lÀroprocess som eleven genomgÄr vid trÀning av en praktisk disciplin kan tydliggöras och underlÀttas, genom att utgÄ frÄn ett tekniskt perspektiv. Det bör betonas att praktisk fÀrdighet studeras enbart utifrÄn ett tekniskt perspektiv. Det ger mÄnga möjligheter att analysera fÀrdigheten, men synsÀttet ger Àven upphov till begrÀnsningar avseende en total förstÄelse av vad praktisk fÀrdighet Àr. NedanstÄende arbete bör dÀrför ses som en modell eller beskrivning som liksom andra modeller och beskrivningar ger vissa insikter, men som ocksÄ har begrÀnsningar i sin giltighet. Resultatet visar att praktisk fÀrdighet kan betraktas och analyseras utifrÄn sina tekniska bestÄndsdelar.

En studie av tre företags IP-lösningar för kommunikation : Införandeprocessen ur ett tekniskt, socialt och ekonomiskt perspektiv

Utvecklingen av IP-telefoni har under de senaste Ären gÄtt fort fram och idag kan en hel IP-lösning utformas efter ett företags specifika behov. Syftet med uppsatsen Àr att ur ett tekniskt, socialt och ekonomiskt perspektiv undersöka tre företags införandeprocess av skilda IP-lösningar för kommunikation. Detta har vi gjort genom intervjuer med personer pÄ CC-Systems, Softcom och ICA. Vi har kommit fram till att valet av IP-lösning och dess funktioner beror pÄ företagets verksamhet och dess behov. Företagen anvÀnder beroende av införandets omfattning och teknikens komplexitet olika strategier för att etablera tekniken i företaget och detta har gjorts olika framgÄngsrikt.

För att veta vad nÄgonting Àr mÄste man veta vad det inte Àr : En studie om hur nÄgra elever i Ärskurs 1 lÀr sig vad ett tekniskt föremÄl Àr

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur nÄgra elever i Ärskurs 1 skapar förstÄelse för vad en teknisk artefakt Àr och vidare hur eleverna ges möjlighet till detta genom att lÀraren anvÀnder variationsmönster under ett lektionstillfÀlle. Materialet har samlats in genom en learning study vilket innebÀr att vi har genomfört en praxisnÀra undersökning. Vi har i studien agerat bÄde forskare och lÀrare; observerat, planerat och bedrivit undervisning samt analyserat empirin. Vi har studerat tre lektionstillfÀllen i tre olika grupper med fokus pÄ att tillsammans med eleverna skapa en definition av vad en teknisk artefakt Àr. Med hjÀlp av för- och eftertester har vi Àven undersökt elevernas uppfattningar om tekniska artefakter före och efter lektionstillfÀllet.

Datorstött samarbete och asynkrona, distribuerade system : Analys av riktlinjer i syfte om att minska det socio-tekniska glappet

Den hÀr studien avser att undersöka i vilken utstrÀckning befintliga riktlinjer för datorstött samarbete Àr tillÀmpbara för asynkrona, geografiskt distribuerade system i syfte om att minska det socio-tekniska glappet. Det Àr ett glapp mellan vad anvÀndare efterfrÄgar socialt och vad som Àr tekniskt möjligt att stödja, dÀr medvetenhet om andra anvÀndare Àr en central utmaning som pÄvisar ett glapp. Som praktiskt fall studeras Intercopy.net som Àr ett system för dokumenthantering via Internet. Resultaten visar att det verkar finnas fÄ riktlinjer specifikt avsedda för asynkrona, distribuerade system och de som avser datorstött samarbete generellt kan vara svÄra att tillÀmpa. Riktlinjer för enskilda anvÀndare och för datorstött samarbete kan dÀrför med fördel kombineras vid utveckling och utvÀrdering av datorstött samarbete för att öka anvÀndbarheten pÄ individ- och gruppnivÄ.

Tekniskt hantverk eller personligt uttryck : MÄste man vÀlja?

Syftet med detta arbete Àr att öka insikten i hur fördelningen mellan hantverk och uttryck ser ut pÄ trumsetslektioner inom genrerna rock/pop/jazz och hur olika lÀrare arbetar kring/med begreppen personligt uttryck och hantverk. Jag har intervjuat fyra pedagoger ? tre frÄn musikskolan och en frÄn gymnasiet ? och anvÀnt mig av kvalitativ intervju som metod. Följande forskningsfrÄgor ligger som grund för arbetet: Finns det en tydlig uppdelning mellan moment som fokuserar pÄ hantverk och personligt uttryck under trumsetslektioner pÄ gymnasieskolan och kulturskolan - och i sÄ fall, hur ser fördelningen mellan dessa inslag ut? Hur hanterar trumsetslÀrare dessa tvÄ begrepp i sin undervisning? Resultatet visar att samtliga informanter inkluderar moment som kretsar kring bÄde hantverk och personligt uttryck i trumsetsundervisningen.

1 NĂ€sta sida ->